Blogs Steven over de bijzondere loopbaan van Pieter-Johan: van vrachtwagenchauffeur in Zuid-Afrika naar uitvaartmedewerker in Nederland

Een loopbaan kan onverwachte en interessante wendingen nemen.

Zo ben ik zelf begonnen met acht jaar werken in de horeca, tot ik op mijn 22e besloot te starten met een rechtenstudie. Over deze keuze ben ik zelf nog steeds erg tevreden. Sterker nog: ik heb het idee dat de ervaring in de horeca mij goed kan helpen in de rest van mijn loopbaan. De sociale vaardigheden die ik in de horeca heb aangeleerd, komen goed van pas in het bedrijfsleven.

Pieter-Johan is een kennis van mij. Zijn verhaal vind ik bijzonder. Pieter-Johan komt uit Zuid-Afrika. Hij is 28 jaar en heeft meer dan vier jaar gewerkt als vrachtwagenchauffeur in Zuid-Afrika. Na zijn verhuizing naar Nederland, is hij gaan werken in de uitvaartbranche. Daarnaast houdt hij zich nog altijd bezig met de ontwikkelingen van vrachtwagenchauffeurs in Nederland en Europa.

Ik heb Pieter-Johan opgezocht op zijn huidige werk. In keurig zwart pak gekleed, heeft hij mij veel verteld over zijn loopbaan.

In gesprek met Pieter-Johan

Je bent meer dan vier jaar vrachtwagenchauffeur geweest. Hoe kwam je hier op?

Als kind wilde ik al ontzettend graag vrachtwagenchauffeur worden. Ik had altijd belangstelling voor vrachtwagens. Zo liep ik dagenlang rondjes om de vrachtwagen van mijn toenmalige buurman. Ik inspecteerde ieder detail van zijn vrachtwagen en op een gegeven moment mocht ik zelfs een keer mee de weg op!

Uiteindelijk ging ik iedere schoolvakantie mee op de vrachtwagen. Ik hielp met laden, lossen en het wassen van de vrachtwagen. Op mijn achttiende heb ik direct mijn rijbewijs gehaald en kon ik aan de slag als vrachtwagenchauffeur. Mijn vrachtwagen was een prachtige nieuwe Mercedes. Mijn droom werd werkelijkheid. Ik was ontzettend trots!

Hoe was het om vrachtwagenchauffeur in Zuid-Afrika te zijn?

Fantastisch. Ik heb ontzettend veel gezien van het mooie Zuid-Afrika. Er zijn veel plekken die ik niet zou hebben gezien als ik geen vrachtwagenchauffeur was geweest. Ik ben opgegroeid in het meest zuidelijke gedeelte van Zuid-Afrika. Als kind zag ik weinig van het land. In een buurland was ik überhaupt nooit geweest. Toen ik vrachtwagenchauffeur werd, reed ik door het hele land! Daarnaast heb ik ook gereden in Namibië, Botswana en Mozambique. Ik heb veel gezien van deze prachtige landen. Omdat ik meestal vrachten moest transporteren over afstanden van meer dan 1500 km, kon ik tijdens het rijden genieten van de meest diverse landschappen.

Wat vond je minder leuk aan het werken als vrachtwagenchauffeur?

Het was lastig om afspraken te maken omdat je altijd afhankelijk bent van het verkeer. Had ik een verjaardag op de planning staan? Dan kon het zomaar gebeuren dat ik dit niet ging redden door file of een spoedklus. Daarnaast zag ik mijn familie en vrienden niet vaak: ik was vaak maandenlang weg van huis. Verder vond ik het vervelend dat ik in het begin met een co-chauffeur moest werken. Je leeft 24/7 met zijn tweeën in een cabine. Dit was soms best benauwend.

Je gaf aan dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen in de vrachtwagenbranche in Nederland (en Europa). Wat zijn volgens jou de verschillen met het werk als vrachtwagenchauffeur in Zuid-Afrika?

Ten eerste is het werk in Nederland een stuk veiliger. Als vrachtwagenchauffeur in Zuid-Afrika krijg je veel te maken met criminaliteit. Overvallen op vrachtwagens komen vaak voor, net als inbraken in de cabine. Het beveiligen van de vracht is soms letterlijk een dagelijkse strijd.

Ook zijn er in Nederland (en Europa) meer regels voor vrachtwagenchauffeurs. Deze regels hebben te maken met het tijdig nemen van rust en het aantal uren dat zij per dag mogen rijden. In Zuid-Afrika heb je hier weinig regels voor. In principe mag je daar als vrachtwagenchauffeur 24 uur per dag rijden. Nog een verschil: in Zuid-Afrika heb je veel minder last van file. Tussen de meeste steden ligt vaak minstens 1000 km wegdek.

Wat zijn volgens jou goede eigenschappen voor het werken als vrachtwagenchauffeur?

Passie hebben voor het werk, stressbestendigheid, een flexibele houding en mechanische kennis komen goed van pas bij het werk van een vrachtwagenchauffeur. Met lange files, spoedtransporten en mechanische gebreken moet je namelijk wel om kunnen gaan.

Pieter-Johan Midden vooraan

Nu werk je in de uitvaart, in Nederland. Kun je hier iets meer over vertellen?

Op een gegeven moment ben ik gaan nadenken over mijn werk als vrachtwagenchauffeur. Ik vroeg mij af of ik dit zware werk nog wel zou willen doen als ik ouder werd. Daarnaast hebben mijn ervaringen met verschillende landen nieuwsgierigheid opgewekt voor andere plekken op de wereld. Door mijn Nederlandse oorsprong, besloot ik uiteindelijk naar Nederland te verhuizen. Hier ben ik vervolgens begonnen met een opleiding. Per toeval ben ik in de uitvaartbranche terecht gekomen. In de uitvaart draag ik kisten en geef ik leiding aan andere dragers. Daarnaast ondersteun ik uitvaartleiders en bestuur ik rouwauto’s. Omdat ik steeds op andere locaties werk, ben ik veel op de weg. Mijn ruime ervaring met het besturen van vrachtwagens komt hierbij goed van pas. Op deze manier kan ik nog steeds doen wat ik fijn vind: veel rijden. En waar ik als vrachtwagenchauffeur soms wel 100 uur per week moest werken, werk ik nu een stuk minder. Op deze manier heb ik meer tijd voor mijn sociale leven.

Loopbaanexpert Jochem over het verhaal van Pieter-Johan

Loopbaanexpert Jochem heeft een reactie gegeven op het verhaal van Pieter-Johan. Toen ik Jochem vroeg wat hij vond van de loopbaankeuzes van Pieter-Johan, reageerde hij enthousiast.

Wat moedig van Pieter-Johan om zo’n grote stap te nemen! Wat ik goed vind van Pieter-Johan, is dat hij wel nagedacht heeft over deze stap. Hij is bij zichzelf nagegaan of hij dit werk later nog wel zou willen, of kunnen doen. Daarnaast is de nieuwsgierigheid van Pieter-Johan een positieve factor in loopbaanontwikkeling. Pieter-Johan was als kind al nieuwsgierig naar het werk van een vrachtwagenchauffeur. Hierdoor heeft hij uiteindelijk een weloverwogen keuze voor het werk kunnen maken. Voordat hij begon met het werk, is hij namelijk vaak mee geweest met zijn buurman. Erg goed! Daarnaast komt deze nieuwsgierigheid terug in de keuze van Pieter-Johan om naar Nederland te verhuizen.

Het valt mij ook op dat Pieter-Johan zijn werk-/privésituatie goed heeft mee laten wegen in zijn beslissing. Hij heeft nagedacht over wat belangrijk voor hem is naast zijn werk en op basis daarvan keuzes gemaakt. Als hij hier meer tools voor zou willen hebben, zou hij de ‘Werken aan je balans en vitaliteit’ test kunnen gebruiken. Dat is een goede tool om te checken of je goed in je werk-privé balans zit.

Ik vraag mij af of er nog meer eigenschappen zijn die passen bij het beroep vrachtwagenchauffeur, die ook bij een ander beroep van pas zouden komen. Vaak kun je je vaardigheden van een beroep ook in een ander beroep kwijt. Om hier eens over na te denken kun je de onverwachte mogelijkhedentest gebruiken.

Het verhaal van Pieter-Johan laat zien dat een loopbaan veel kan veranderen. Dit is natuurlijk een extreem geval. Voor mij is het een inspiratie. Er is zoveel meer mogelijk dan je soms denkt.

Steven

Steven is zijn loopbaan begonnen in de horeca. Na een opleiding horecaondernemer/ manager met als onderdeel de opleidingen basiskok en gastheer heeft hij op zijn 22e de keuze gemaakt om een 21+ toets te maken voor een rechtenstudie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Op zijn 23e is hij begonnen met de opleiding.

Nu werkt hij onder andere als tekstschrijver. Loopbaanstappen zijn hem dus niet vreemd. Een training loopbaanontwikkeling heeft hem enthousiast gemaakt voor het onderwerp. Nu schrijft hij vanuit die nieuwsgierigheid deze blogs.