Tips Meer zicht op je werkzaamheden

Wat doe jij eigenlijk de hele dag? Probeer maar eens een lijstje te maken van wat je allemaal doet. Voor veel mensen is dit niet makkelijk. Het is wel heel belangrijk. Want als jij weet wat je doet op een dag, dan kun je beter benoemen wat je leuk en minder leuk vindt aan je baan. Inzicht krijgen in je werkzaamheden is dus belangrijk, maar hoe doe je dat? Wij zetten het voor je op een rijtje. Let op! Deze tip vraagt best wat discipline van jouw eigen om het echt te gebruiken!

Maak een lijst van je werkzaamheden

Houd eens twee weken bij wat je allemaal doet op een dag. En nee, dan bedoelen we niet dat je even gaat zitten en bedenkt wat je twee weken hebt gedaan. Maar juist iedere dag behouden wat je doet. Wees ook precies in wat je hebt gedaan die dag. Beantwoord jij bijvoorbeeld vragen van klanten? Splitst dit dan uit in hoe je deze beantwoordt: per telefoon, per mail of misschien wel persoonlijk. Kun je de vragen per onderwerp splitsen? Doe dit vooral!

Houd bij hoeveel tijd je werkzaamheden kosten

Als je dan toch bijhoud wat je allemaal doet op een dag, houd dan ook bij hoeveel tijd je hieraan kwijt bent. Ook hier is het belangrijk dat je zo precies mogelijk bent. Ben je 45 minuten onderweg naar een klant? Schrijf dan ook op: ‘45 minuten reistijd naar de klant’ en rond dit niet af naar 1 uur. 

Beoordeel je werkzaamheden

Je hebt inmiddels een mooie lijst met werkzaamheden van afgelopen weken verzameld. Je weet waar je afgelopen weken de meeste tijd aan hebt besteed, maar ook het minst. Dan is het nu tijd om na te gaan wat je van deze werkzaamheden vindt. Loop je lijst eens langs en geef aan hoe je het vindt om die werkzaamheden uit te voeren. Een manier om je werkzaamheden te beoordelen is met de kleuren van het stoplicht: groen, oranje en rood. Groen staat voor leuke werkzaamheden waar je graag meer van wilt doen. De werkzaamheden die je niet heel leuk vindt en niet heel vervelend, geef je de kleur oranje. Werkzaamheden waar je altijd tegenop ziet, kleur je rood. 

Maak de balans op

Hoe staat jouw baan ervoor? Welke kleur overheerst in jouw baan: groen, oranje of rood? Als je 40% van je werkzaamheden rood gekleurd hebt, betekent dit niet dat je meteen je baan moet opzeggen. Kijk ook eens naar hoeveel tijd je bezig bent met deze werkzaamheden. Zijn dit allemaal kleine taken? Dat maakt het alweer iets minder erg. En realiseer je dat je in iedere baan werkzaamheden hebt die minder leuk zijn. 


Met het inzicht dat je hebt in je werkzaamheden, kun je ook sleutelen aan je eigen baan. Dit noemen wij job crafting. Met job crafting verander je je baan zonder van baan te wisselen. Je past je werk aan naar jouw behoeften. Je kan verschillende dingen in je baan aanpassen: 

  • jouw takenpakket;
  • de mensen met wie je werkt;
  • de omgeving waarin je werkt;
  • hoe je over je werkt denkt. 


Deze tip is onderdeel van een serie tips over job crafting. 


Zelf aan de slag met sleutelen aan jouw baan? 

Lees meer: