Blogs Leren in de winkel

Bart en Harriët werken in de detailhandel. Bart is 24 jaar. Hij werkt bij De Rode Winkel in Utrecht: een van de oudste kledingzaken van Nederland. Harriët is 62 jaar. Ze heeft al 21 jaar een eigen boekhandel in Houten, bij Utrecht. In het boekenvak zit ze nog veel langer: maar liefst 35 jaar. Hoe verschillend de levens en leeftijden van Bart en Harriët ook zijn, ze hebben allebei elke dag te maken met mensen en producten. Hoe beïnvloeden verwachting en ervaring hun visie op het vak? Vanuit twee verschillende generaties kijken we naar het werk in de winkel.

Liever werken

‘Op mijn 19de was ik klaar met mijn MBO Marketing,’ vertelt Bart. ‘De opleiding die ik had gevolgd was erg breed en erg lastig. Nou ja, ik was eigenlijk niet zo’n lerend type en wilde liever werken… Over mijn toekomst was ik nog helemaal blanco. De opleiding stond in elk geval goed aangeschreven en ik kon er alle kanten mee op.’ De kant die Bart koos was best indrukwekkend. Voordat hij bij De Rode Winkel aan de slag ging, was hij zo’n 2,5 jaar social content-manager voor maar liefst 94 webwinkels in 10 landen.

Leesbeest

‘Ik was altijd bang dat ik, als ik van mijn hobby mijn beroep zou maken, mijn hobby kwijt zou raken,’ zegt Harriët. ‘Want ik was een leesbeest met een passie voor boeken. Nog voor ik mijn studies Engels en Psychologie had afgerond, rolde ik het boekenvak in. Gewoon, door eens bij een ander op de winkel te passen. En daarna door aan de slag te gaan bij een startende boekhandel in Zeist. Ik werd dus boekverkoopster en wist veel van het product. Maar nooit had ik gedacht een eigen zaak te zullen hebben. Daar had ik aanmoediging voor nodig. De zakelijkheid van mijn man, mijn productkennis: het bleek een sterke combinatie. En hoe serieus ook: een hobby is het nog steeds.’

Hulp en service

‘Sinds zo’n vier maanden ben ik fulltime verantwoordelijk voor de verkoop en het social media-beleid van De Rode Winkel,’ aldus Bart. ‘Het is totaal anders dan mijn eerdere werkervaring. Hiervoor had ik de hele dag twee beeldschermen voor mijn neus, nu sta ik tegenover klanten. Ze komen voor hulp en service, weten nog niet altijd wat ze precies willen. Ze stellen je directe vragen en dat geeft heel andere info dan wanneer ze op de website browsen. Het is een ander soort kennis die je ermee opdoet en zeker voor de verkoop van jeans erg belangrijk. Die kun je online ook niet aanpassen.’

Boek en broek

‘Voor mij begint alles met het product dat je moet kennen,’ zegt Harriët. ‘Want als je het product goed kent, dan kun je door middel van vragen uitzoeken wat er bij iedere klant past. Wat dat betreft verschilt een boek maar weinig van een broek. Kinderboeken, bijvoorbeeld, moet je goed lezen, zeker omdat kinderen zo verschillend zijn. Thrillers trouwens ook. Die moet je steeds uitlezen, omdat de plot aan het eind nogal eens kan uitglijden. Dan verkoop je misschien een “slecht” boek aan een goede klant.’

Klantbenadering

‘Nu doe ik dan ervaring op de winkelvloer op. Zeker het jeans-wereldje leer ik zo goed kennen,’ zegt Bart. ‘De kennis die opdoe, kan ook online nuttig zijn. Voor je klantbenadering bijvoorbeeld. Die kan, of moet zelfs, best relaxed zijn. Je bent immers niet met luxe of high class bezig. Zoiets leer je het beste als je met het product, de mensen en de vloer bezig bent. Terwijl ik dit zeg, besef ik dat ik online marketing toch nog heel erg leuk vind. Het is mooi om zoiets op te bouwen en te onderhouden. Ja, misschien wil ik toch wel weer meer die kant op...’

Loyaliteit

Voor Harriët heeft internet het werk in de winkel flink veranderd. ‘De invloed van de e-reader en de internetverkoop is enorm. De loyaliteit van je klanten is belangrijker dan ooit en die creëer je door ze goed van dienst te zijn,’ vertelt ze. ‘Verschil is ook dat klanten tegenwoordig veeleisender zijn. Dat bedoel ik niet negatief. Ze kunnen meer vergelijken en willen alles direct. Daardoor moet je nóg beter naar ze luisteren en nóg scherper zijn. Waarbij het boekenvak ook wel weer een voordeel heeft: de vaste boekenprijs. Elk Nederlands boek is overal even duur, dus klanten komen niet, zoals in een schoenenwinkel, bij je kijken om hun product vervolgens op internet goedkoper te bestellen.’

Toekomst?

Hoe ziet Bart de toekomst? ‘Zelf draag ik graag Levi’s Vintage Clothing en ik hoop nog lang met zulke gave merken bezig te kunnen zijn. Een eigen winkeltje? Ik plan niet te ver van te voren en kijk liever wat er op mijn pad komt. Er is ook nog veel voor mij om te leren. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen idee hoe je de inkoop aanpakt. Over vijf jaar ben ik bijna dertig. Dan heb ik wat meer ervaring in het werkveld en kan ik ook beter beslissen wat ik wil. Super tof, toch?’

‘Het mooie van het vak,’ zegt Harriët, ‘is dat je elk plan dat je bedenkt ook direct kunt uitvoeren. En je weet ook al snel of het werkt of niet. Lukt het, dan is het prachtig. Lukt het niet, dan ga je verder. Dat is vrijheid. Mijn tip: zorg dat je gek bent van het product dat je verkoopt. Dan wil je er nooit mee stoppen. Ik verkoop nu bijvoorbeeld de zaak in Houten, maar ga aan de slag in onze andere winkel in Tiel. Mooi, zo’n nieuw begin!’


Reactie van de loopbaancoach: Jochem van Lunteren

Bart en Harriët geven allebei mooie praktijkvoorbeelden van ‘informeel leren’. Niet leren door cursussen, boeken en opleidingen, maar in de dagelijkse praktijk. Wat je studeert, bepaalt ook lang niet altijd je beroep. Je blijft juist je leven lang leren: op de werkvloer of in andere situaties. Ervaringen hebben zoveel te bieden!

Bart leert veel over zijn klanten door te werken in de winkel. Harriët leest voortdurend boeken om zo haar klanten beter te woord te staan. Allebei blijven ze leren! Ben je jezelf van dit proces bewust, dan herken je gemakkelijker je eigen, nieuwe competenties. En die kun je vervolgens ook in andere situaties gebruiken. Je kunt er jouw functie bijvoorbeeld meer mee naar je hand zetten. Of je neemt die competenties mee in je sollicitatieproces.

Harriët heeft het over de veranderingen die internet met zich mee brengt. Misschien kan Bart haar helpen met online? Bart is niet echt bezig met de toekomst – zegt hij. Toch heeft hij een duidelijk idee van wat hij wil: leren over inkoopbeleid en dan, misschien op den duur, een eigen winkel? Harriët zou hem dan weer tips kunnen geven over hoe je zo’n winkel runt. Zo kunnen ze van elkaar leren.

Wil je meer weten over de competenties die je nu al in je dagelijks leven toepast? Je kunt daarvoor een account aanmaken. ‘Meer leren over jezelf’ geeft je dan een beeld van je goede en sterke kanten!




Over de schrijver

Siebe Huizinga schrijft en publiceert boeken over de baanbrekende visies en opmerkelijke prestaties van ondernemende personen. Elke loopbaan, vindt hij, zegt veel over iemands keuzes, kwaliteiten en karakter. Loopbaanbegeleiding kan daarbij helpen het beste uit jezelf te halen. In zijn interviews voor James Loopbaan komen mensen van twee verschillende generaties zelf aan het woord: over zichzelf en hun werk; hun ervaringen, verwachtingen, kansen en teleurstellingen.